Naujienos

Respublikinės Klaipėdos ligoninės tikslas – nulinė korupcija
„Geriausia padėka medikui – šypsena, nuoširdus „ačiū“ ir pagerėjusi paciento sveikata“, – tvirtina skaidrios asmens sveikatos priežiūros įstaigos vardą pelniusios VšĮ Respublikinės Klaipėdos ligoninės (RKL) direktorius Darius Steponkus. Pacientai raginami medikams atsidėkoti rašytinėmis ir žodinėmis padėkomis. „Nė vienam medikui nėra malonu, kuomet jam į kišenę kas nors brukama ar po stalu kišamas dovanų maišelis“, – sako D.Steponkus.

Korupcijos netoleruoja
Respublikinėje Klaipėdos ligoninėje ypatingas dėmesys skiriamas ne tik pacientų gydymo kokybei, profesiniams medikų poreikiams, bet ir korupcijos prevencijai.

„Sveikatos sistemos linksniavimas kaip labiausiai korumpuotos tikrai nė vienam medikui ir vadovui nėra malonus. Aišku, būtų galima ginčytis dėl kriterijų vertinimo ir metodologijos, bet šiandieną turime tokią informaciją ir ja privalome remtis prieš priimdami sprendimus. Tikrai negalima ignoruoti faktų ir statistinės informacijos. Be abejo, reikia įsiklausyti ir į ministro poziciją, kad turime ieškoti naujų, kitokių idėjų, kaip korupciją iš sveikatos sektoriaus išstumti visiškai. Kad tai darome teisingai, rodo ir apklausose perpus sumažėję neigiami vertinimai, bet nulinės korupcijos rezultato kol kas nepasiekėme“, – sako RKL direktorius Darius Steponkus.
Įstaigos administracija suinteresuota, kad ligoninėje nebūtų korupcijos apraiškų (kyšininkavimo, piktnaudžiavimo tarnybine padėtimi ir kitos korupcinio pobūdžio nusikalstamos veikos), todėl susidūrus su galimai korupcinio pobūdžio veika kviečiama netylėti ir apie tai skubiai pranešti atsakingiems asmenims.
„Galiu atsakingai pareikšti, kad mūsų įstaigoje stengiamasi ir daroma viskas, idant būtų kuo greičiau pasiektas nulinės korupcijos rezultatas. Suprantama, neužtenka vieno sprendimo, kad padarei vieną veiksmą ir korupcija dingo iš įstaigos. Visų pirma vadovybės turi būti formuojamas bendras požiūris, jog mūsų įstaigoje korupcija netoleruojama. Be to, turi veikti sistema, kuri leistų užkirsti kelią bet kokiam korupcijos apsireiškimui. Kartais žmogus nesupranta, jog atlieka veiksmą, kuris yra susijęs su korupcija. Tačiau pati sistema turėtų jį sustabdyti, kaip yra ir mūsų įstaigoje.
Pradedant viešaisiais pirkimais ir baigiant paslaugų plėtra, daug diskutuojama apie tai, kad turėtų būti dirbama teisingai, gerai, be paslėptų ketinimų tikslą pasiekti lengvesniu, bet ne visiškai skaidriu keliu. Kalbant apie įrangos pirkimą, nuomonė pradeda formuotis nuo gydytojo ar slaugytojos, kurie dirba su konkrečia medicinine įranga, ir praeina visus, įskaitant korupcijos vertinimo ir apklausų, etapus. Tokiu būdu, kad ir įdiegiama sudėtinga sistema, bet eliminuojama galimybė atsirasti asmeniniam interesui“, – sako įstaigos vadovas.
Įdiegta daug priemonių
Įstaiga yra patvirtinusi Korupcijos prevencijos 2020-2023 m. programą ir priemonių planą. Kad ligoninė netoleruoja korupcijos, byloja ir jos internetinėje sistemoje pateikta gausi bei vertinga informacija, kaip elgtis, jei yra siūlomas kyšis, privačių interesų deklaravimas, parama, supažindinama su korupcijos prevencijos politika, pridėta skaidrumo atmintinė, gautų dovanų ir neteisėti atlygio tvarkos aprašai.
„Įstaigoje įdiegta daug korupcijos prevencinių priemonių: informacija pateikiama skelbimo lentose ir ligoninės internetinėje svetainėje, atliekamos darbuotojų apklausos korupcijos rizikai nustatyti. Taip pat stacionarizuojamam pacientui įteikiamas informacinis lapelis, kuriame yra prašoma, kad pacientai arba jų artimieji, susidūrę su galimai korupcinio pobūdžio veika, praneštų asmeniui, atsakingam už korupcijos prevenciją ir kontrolę“, – tvirtina už šias funkcijas ligoninėje atsakinga teisininkė Daina Kugienė.
RKL taip pat vykdoma Sveikatos apsaugos ministerijos inicijuota socialinė kampanija „Padėkok medikui. Ne kyšis gydo“ – tai atvirutės, raginančios padėkoti medikui geru žodžiu. Gražiausios pacientų padėkos įkeliamos į ligoninės internetinę svetainę. Didelis dėmesys yra skiriamas gautų reprezentacinių dovanų tvarkos aprašui. Remiantis juo, darbuotojas, pagal tarptautinį protokolą ir tradicijas gavęs dovaną ir manydamas, kad jos vertė gali viršyti 150 eurų, nedelsdamas, bet ne vėliau kaip per penkias darbo dienas nuo jos gavimo dienos informuoja (el. paštu ar kitu pasirinktu būdu) darbo grupės, atsakingos už korupcijos prevenciją ir kontrolę įstaigoje, koordinatorių ir jam perduoda šią dovaną.
Ligoninėje sukurtas elektroninis paštas (nety[email protected]), kur pranešėjas gali kreiptis konfidencialiai ir pareikšti nuomonę. Paskutinis skundas, džiaugiasi D.Kugienė, nepasitvirtino. Pasirodo, kad pranešėjas nusiskundimus išsakė ne tos ligoninės adresu – buvo peiktas visai kitos įstaigos darbuotojas.
„Tai rodo, kad įstaigoje įdiegtos korupcijos prevencinės priemonės iš tiesų veikia. Be to, darbuotojams nuolat vedami mokymai korupcijos klausimais, bendradarbiaujama tiek su Sveikatos apsaugos ministerijos Korupcijos prevencijos skyriumi, tiek su Specialiųjų tyrimų tarnybos (STT) pareigūnais. Pavyzdžiui, dabar STT organizuojamuose nuotoliniuose mokymuose dalyvavo apie aštuoniasdešimt mūsų darbuotojų. Rugsėjo devintą dieną vėl bus vedami nuotoliniai mokymai su STT pareigūnais.
Mūsų nuomone, korupcijos prevencija ir antikorupcijos švietimas ligoninėje – išties prasmingas darbas. Įstaigos darbuotojus raginame imtis aktyvesnės veiklos, pacientams patarti, kur kreiptis dėl korupcijos, aiškinti, kad įstaiga teikia sveikatos priežiūros paslaugas nelaukdama papildomo atlyginimo, o neformalūs mokėjimai įžeidžia ir pacientus, ir gydytojus“, – akcentuoja D.Kugienė.
Skaidrūs pirkimai
RKL Viešųjų pirkimų skyriuje dirba šeši darbuotojai, trys iš jų turi teisinį išsilavinimą. Nesuklysti padeda ir pirkimo ekspertai, kurie kiekvieną kartą gelbėja atsakinėdami į tiekėjų gautus paklausimus ar pretenzijas.
Pasak Viešųjų pirkimų skyriaus vadovės Agnės Strėlkuvienės, prieš įsigyjant ligoninei prekes yra pereinami du svarbūs slenksčiai, kurių dėka įsitikinama, kad pirkimų organizatorius, vykdantis pirkimą, bei techninė specifikacija tikrai nepažeis konkurencijos.
„Visada prieš pradedant pirkimą pirkimo organizatorius, atsakingas už pirkimo iniciavimą, pateikia techninę specifikaciją, kuri atitiktų mažiausiai tris rinkoje esančius dalyvius. Kartu gauname ir jų pasiūlymus su visomis techninėmis charakteristikomis. Tad jau pradėdami pirkimą žinome, kad yra bent trys tiekėjai, kurie turi būtent šią prekę ir kad bus užtikrinama konkurencija tarp aktyvių dalyvių.
Kitas etapas, kai gauname pirkimo iniciatoriaus dokumentus. Pirkimų sistemoje paskelbiame techninių specifikacijų projektą, kurio metu dar pats pirkimas nepradedamas, tiesiog yra supažindinami rinkos dalyviai, kad mes greitu metu pirksime konkrečią įrangą ar kitą prekę pagal atitinkamus techninius parametrus. Duodame mažiausiai savaitę laiko pateikti pastabas ir pasiūlymus“, – pasakoja Viešųjų pirkimų skyriaus vadovė Agnė Strėlkuvienė.

„Esu atsakinga už įrangos pirkimą ir remontą. Kalbant apie įrangos remontą, dažniausiai yra atliekami rinkos tyrimai: iš pradžių skelbiame techninės specifikacijos projektą leisdami tiekėjams su juo susipažinti.
Tada tiekėjai atsiunčia mums pasiūlymus, pastabas, į kurias atsižvelgiame. Stengiamės užtikrinti sveiką konkurenciją ir išvengti korupcijos“, – sako Medicininės aparatūros priežiūros skyriaus vadovė Gintarė Kazlauskė.
Tomografijos skyriaus vedėjas gydytojas radiologas Artūras Čiuvašovas džiaugiasi, kad administracija atsižvelgia į darbuotojų poreikius ir galima drąsiai išsakyti nuomonę, diskutuoti, periodiškai aptariant, kokios medicininės įrangos iš tikrųjų reikia skyriui: „Be abejo, mes suinteresuoti iš kuo platesnio spektro, o ne iš vieno gamintojo, vieno aparato, vienintelio pasiūlymo išsirinkti, kas yra optimalu, kas yra geriausia. Jei būtų iš administracijos pusės nuleistas vienareikšmiškas sprendimas „imkite tokią įrangą ir su ja dirbkite“, mums dažniausiai taip netinka. Dalyvaudami konferencijose matome, ką turi kolegos, kaip yra dirbama šiuolaikiškai, kokia įranga naudojama, kokie pacientų poreikiai. Be radiologinių tyrimų – kaip be vienos kojos. Lygiai kaip diagnostikos laboratorija, taip ir radiologija yra kojos, ant kurių laikosi visa diagnostika, o nediagnozavęs ligų gydyti, be abejo, negali.“
RKL yra du dideli – Radiologijos ir Tomografijos – skyriai, per abu dirba per penkiasdešimt personalo.

„Tai yra respublikinė ligoninė, atliekanti tikrai didelį radiologinių tyrimų kiekį. Per metus atliekama apie dešimt tūkstančių vien magnetinio rezonanso tyrimų. Šiuo metu savo darbą vertiname itin gerai, nes turime sukomplektuotą aukšto lygio medicininę įrangą – tikrai ne gėda nei priimti atvažiuojančius svečius iš užsienio, nei bendrauti su kolegomis iš Lietuvos. Galime pasiūlyti tokių tyrimų, kokių neturi kiti. Kiekvienais metais vykdomi tam tikri pirkimai: žiūri, echoskopas jau paseno, atėjo laikas pakeisti kompiuterinį tomografą, po kelerių metų galbūt reikės atnaujinti magnetinį rezonansą – planai yra sudėliojami ketveriems metams į priekį“, – pažymi Tomografijos skyriaus vedėjas gydytojas radiologas Artūras Čiuvašovas.
Paklaustas, kas suformuoja kyšio poreikį, skyriaus vadovas atsako, jog negalėjimas čia ir dabar gauti paslaugos. Pasak jo, laiko neturintys pacientai arba trumpam iš užsienio grįžę emigrantai dažnai sutinka gauti mokamas paslaugas.
„Tai yra gerai, nes sutrumpiname eiles ir patenkiname skubančių pacientų poreikius. Be to, ligoninė gauna papildomas pajamas, o medikas už papildomą darbą iš administracijos gauna oficialius priedus. Tad iš tikrųjų galima rasti optimalių sprendimų, tereikia jų paieškoti“, – įsitikinęs Tomografijos skyriaus vedėjas.
Pasak vienos didžiausių uostamiesčio ligoninės vadovų, žinant jų įstaigoje veikiančią sistemą, korupcijai pasireikšti būtų itin sudėtinga.
„Dėl pirkimų planavimo, vykdymo ir realizavimo iš tiesų nelabai įsivaizduoju, kaip galėtų praeiti korupciniu požiūriu netinkamas dokumentas ar pirkimas, nes daug žmonių prie to dirba. Tai nėra vieno ar dviejų darbuotojų sprendimas. Vienas korupcijos mažinimo būdų, kad pirkimų procese dalyvautų kuo didesnis kiekis atsakingų žmonių. Šiame procese dalyvauja dešimtys specialistų. Jeigu tarp jų ir įsimaišytų nesąžiningų asmenų, jie tuoj pat būtų išaiškinti“, – neabejoja D.Steponkus.
Jaunimas atsparesnis
Ligoninės vadovas pastebi, jog yra daug žadanti jaunoji medikų karta. „Keičiasi ir visuomenės požiūris, ir jaunieji medikai yra paruošti taip, kad nebereikėtų reikalauti, prašyti papildomų pajamų. Jaunieji gydytojai tikrai daug atsparesni korupcijos virusui. Aišku, atradę darbovietėje netoleranciją korupcijai jie prie to prisideda. Bendraudamas su jaunaisiais gydytojais prašau vienintelio dalyko: be to, kad gydytų pacientus ir tinkamai atliktų pareigas, prašau nepasiduoti provokacijoms, dovanoms ir nesusivilioti kitais pasiūlymais. Galbūt pacientai iš pradžių keistai sutinka tai, kad gydytojas atsisako dovanos. Bet užtenka vieną du kartus atsisakyti ir vėliau su ta problema nesusidursi. Nė vienam medikui nėra malonu, kuomet jam į kišenę kas nors brukama ar po stalu kišamas dovanų maišelis. Yra ir kitokių būdų padėkoti medikui: tie patys socialiniai tinklai, galų gale geras atsiliepimas spaudoje“, – sako D.Steponkus.

Ginekologijos skyriaus vyresnioji slaugytoja Kristina Čeblauskė irgi pastebi, jog jaunųjų slaugytojų požiūris į pacientų dovanas stipriai pasikeitęs: „Vyresnio amžiaus žmonės gal dar šiek tiek senamadiškai mąsto, bet jaunų žmonių karta ateina visai kitokia. Jaunų slaugytojų, kurie ateina dirbti, požiūris visai kitoks, jie visai kitus tikslus kelia, ir korupcija šiandieną yra išgyvendinamas reikalas – tarsi senų laikų relikvija.“
„Močiutė, paduodama saldainį ar šokoladą, į jį įdeda visą meilę ir širdį, norėdama atsilyginti slaugytojoms. Tad bendraujant su garbaus amžiaus žmogumi reikia gražiai ir subtiliai išeiti iš situacijos, neįžeidžiant žmogaus. Todėl ieškai paprastų, subtilių žodžių, kaip paaiškinti žmogui, kad dirbame ne dėl šokolado, bet kad tam žmogui suteiktume kokybiškas slaugos paslaugas, kad jis išeitų pasveikęs ar bent apsveikęs ir patenkintas mūsų įstaigoje suteiktomis paslaugomis“, – sako Ginekologijos skyriaus vyresnioji slaugytoja.
Paklaustas, kaip vertina sveikatos apsaugos ministro užmojus keisti tvarką, kuomet įstaigos vadovas būtų asmeniškai atsakingas už antikorupcinės aplinkos kūrimą jo vadovaujamoje įstaigoje, D.Steponkus pabrėžia, kad vadovai jau dabar asmeniškai atsakingi už daugelį dalykų, tarp jų – ir už korupcijos pasireiškimą ar nepasireiškimą.
„Vadovas yra už viską atsakingas, bet negali būti dėl visko kaltas. Dirbant ypač didesnėje, pusantro tūkstančio ir daugiau darbuotojų turinčioje, įstaigoje tiesiog asmeniškai už kiekvieno elgesį atsakyti negali. Bet privalai sudaryti sąlygas, kad jeigu ir atsirastų korupcijos apraiškų, jos tuoj pat būtų išaiškinamos ir eliminuojamos.
Manau, kad sveikatos sektoriuje kiekvienais metais turi vykti tam tikri pasikeitimai. Keičiasi gydymo metodikos, keičiasi reikalavimai, galų gale keičiasi ir visuomenės lūkesčiai, situacija. Jeigu sveikatos sektorius mėgins išlikti toks, koks buvo prieš kelis dešimtmečius, tiesiog bus blogai visiems: tiek pacientams, tiek medikams.
Todėl kiekvieną pasikeitimą priimu ir sveikinu, aišku, reikia diskutuoti, kalbėti ir ieškoti geriausių sprendimų“, – sako D.Steponkus.
Komentaras
Vidaus medicininio audito skyriaus vadovė Salvinija Misikonienė:

- Ne kartą atlikome anonimines pacientų apklausas, kur jie galėjo papasakoti apie neoficialų mokėjimą arba neoficialų patekimą pas mediką. Bet turiu pasakyti, kad nieko blogo neišgirdome. Netgi žinant jautresnius skyrius, kur tikrai sunkiau patekti, nieko blogo neužfiksavome. Nežinau, ar žmonės nerašo teisybės, ar korupcijos apraiškos iš tikrųjų yra išgyvendinamos iš sveikatos priežiūros įstaigų… Galbūt žmonės tampa sąmoningesni. Kaip tik esu sulaukusi padėkų, kad medikas mielai, nuoširdžiai ir be jokio atpildo suteikė kokybiškas sveikatos priežiūros paslaugas.
Kiekvienas skundas, jeigu jis yra pateiktas raštu, ne telefonu, iš karto registruojamas oficialiai ir iš kanceliarijos pakliūna tiesiai pas direktorių ant stalo. Tada vertiname, koks yra skundo turinys, kokie darbuotojai minimi, iš visų darbuotojų yra paimami paaiškinimai, keliama medicininė dokumentacija. Keitimų nepadarysi – viskas yra sukelta elektroninėje sistemoje. Jeigu yra koks nors ypatingas atvejis, sudaroma komisija ir skundą nagrinėjame su specialistais.
Korupcijos mastas gydymo įstaigose akivaizdžiai mažėja.
Sulaukiame nebent emocinių telefoninių skambučių, nusiskundimų elektroniniu paštu, kad medikas nepriėmė ar nepavyko prisiskambinti į registratūrą. Turbūt žmonės greit susierzina vien dėl to, kad gydymo įstaigos karantino laikotarpiu buvo uždarytos ir negalėjo gyvai patekti pas gydytojus.
Visuomenėje galbūt viskas yra sumaišyta ir reikėtų atskirti, kada yra korupcija, o kada yra padėka. Jei kuomet aktoriui ar dailininkui yra nešamos gėlės – labai gražu, tai medikui padėkoti už gerą darbą yra draudžiama.
Svarbu
• Pacientai ar jų artimieji, susidūrę su galimai korupcinio pobūdžio veika mūsų ligoninėje, apie įvykį prašome pranešti įstaigos asmeniui, atsakingam už korupcijos prevenciją ir kontrolę raštu, elektroniniu paštu: nety[email protected], pasitikėjimo telefonu +370 46 40 44 20 arba kreiptis S. Nėries g. 3, Klaipėda.
• Teisininko kabinetas darbo dienomis nuo 08:00 iki 17:00 val.
• Anonimiškumas garantuojamas.
Straipsnio šaltinis: 2021 08 26 „Lsveikata”